תכנית לימודים ייחודית– אורטכניון
אורטכניון הינה תכנית לימודים ייחודית המשותפת לרשת אורט ולטכניון, ופועלת במספר מצומצם של בתי ספר.
למי מיועדת התכנית ?
התכנית מיועדת לתלמידים מוכשרים במתמטיקה, סקרנים ובעלי מוטיבציה רבה , המעוניינים
במסלול חוויתי המפתח את החשיבה ומספק סביבת לימודים מאתגרת, מהנה וברמה
גבוהה.
מהם המאפיינים העיקריים של התכנית ?
התוכנית הינה תלת שנתית. ( על התלמיד לעמוד בדרישות במהלך שנים אלה).
הלימודים בתכנית זו באים לידי ביטוי באופן שוטף בלימודי המתמטיקה בביה”ס וכן בלימודים המתקיימים בטכניון.
הלימודים בבית הספר
התלמידים בתכנית לומדים בקבוצת לימוד ייחודית 7 שעות שבועיות מתמטיקה
בכיתות ח’ ו-ט’ הם לומדים את שעורי המדעים ( 5 ש”) באותה מסגרת.
תוכנית הלימודים כוללת בתוכה את תוכנית הלימודים הרגילה ( הנלמדת בהקבצות א’ הרגילות) וגם העמקה והעשרה בנושאים אלו ובנושאים נוספים.
מכיוון שהתלמידים המתקבלים לפרויקט הינם בעלי יכולות גבוהות , מתאפשרת האצה בלימודים כך שבסוף כיתה ח’ התלמידים מסיימים את רוב החומר הנלמד בחטיבות הביניים במסלול הרגיל בהקבצות א’.
בכיתה ט’ הם כבר לומדים נושאים מתוכנית הלימודים של התיכון , הנלמדים ברמת 5 יחידות לימוד , ולקראת סוף השנה אף מסוגלים לפתור חלק מהשאלות המופיעות בבחינות הבגרות ברמה זו.
אין זה סוד שלמידת מתמטיקה ברמה מורחבת מהווה מפתח להצלחה בעתיד.
הבסיס הרחב , הידע המעמיק, פיתוח החשיבה והיכולת לחשוב “מחוץ לקופסא ” – כלים ומיומנויות שהתלמידים מקבלים בתכנית – כל אלה מאפשרים להם לא רק להשתלב בקלות רבה ברמה מורחבת של מתמטיקה בתיכון, אלא גם להתבלט ולהצטיין בהישגיהם.
הלימודים בטכניון
בכיתה ז’ יוצאים התלמידים ל- 6 ימי מדע בטכניון בנושאים מגוונים.
בנוסף מתקיים בטכניון יום תחרות במתמטיקה הנערך בטכניון. ( בדרך כלל בית ספרנו זוכה במקומות הראשונים..:)
בכיתה ח’ מגיעים התלמידים לטכניון ל- 9 מפגשים. בכל מפגש 2 חלקים :
הראשון – מבוא למדעים : “צלילה למדעים” בו הם לומדים בקבוצות קטנות על עקרונות מדעיים ומתנסים במעבדות הטכניון.
השני – לימדו רטוריקה ( בשנים קודמות למדו בחלק השני לוגיקה).
בנוסף הם מגיעים ליום תחרות במתמטיקה הנערך בטכניון.
בכיתה ט’ מגיעים התלמידים לטכניון לכ- 8 מפגשים לקורס חקר, בו הם בוחרים נושא מתחום המדעים המעניין אותם , אותו הם חוקרים באמצעות הכללים המדעיים שלמדו.
בסיומו של הקורס הם מכינים תוצרים המסבירים את עבודתם ( פוסטר מדעי ומצגת).
במפגש סיכום קורס החקר, הנערך בשעות הערב בטכניון בהשתתפות ההורים , מציגים התלמידים את הפוסטרים ומרצים על עבודתם.
בנוסף מגיעים תלמידי ט’ ליום נוסף לסיור בטכניון ולמפגש עם חוקר , המשוחח עם התלמידים ומספר להם על עבודתו.
האם הלימודים באורטכניון מאפשרים לעסוק בתחומי ענין נוספים?
בהחלט!
למשל, בחטיבת הביניים שלנו , חטיבת רבין, ישנה כיתת אמנות בה לומדים ויוצרים 5 שעות שבועיות מעבר לשעות המערכת הרגילה. ישנם תלמידים המשתתפים בכיתת אמנות וגם לומדים בכיתת אורטכניון .
הנהלת בית הספר מעודדת זאת ,ובבניית מערכת השעות מתחשבים בתלמידים אלו.
ישנם גם תלמידים מאורטכניון המשלבים לימודי ביו רפואה המתקיימים בחטיבת רבין. אין שום מניעה לשלב בין השניים.
חלק גדול מתלמידי אורטכניון משתתפים בפעילויות שונות ומגוונות כגון : מש”צים ,
קבוצות ספורט, תיאטרון, מועצת תלמידים , ובפעילויות הרבות הנערכות בבית הספר.
בחטיבת הביניים רבין, החינוך למצוינות איננו מתמקד רק בתחום הלימודי.
כיצד מתקבלים לתכנית הלימודים אורטכניון ?
תלמידי כיתות ו’ בקרית מוצקין, שמוריהם חושבים שהם מתאימים לתכנית, מקבלים זימון למפגש הסברה על התכנית.
התלמידים המעוניינים נרשמים לקורס ( סמינר ) מטעם הטכניון. משך הקורס הינו 3 ימים והוא מתקיים בשעות אחר הצהריים באחת מחטיבות הביניים.
בתום הקורס נערך מבחן שבודק את מידת ההתאמה של התלמידים לתכנית, ומתקבלים אלו שאכן נמצאו מתאימים.
נושאי הקורס אינם מתוך תוכנית הלימודים ואין צורך להתכונן אליו, משום שמטרתו היא לבדוק יכולת למידה בלבד ולא ידע קיים.
תלמידים בכיתות ו’ ,שאינם מקרית מוצקין והמתעניינים בתוכנית אורטכניון מוזמנים לפנות לחטיבתנו לקבלת מידע .
ובנימה אישית
מטרת- העל שלי כמורה למתמטיקה הינה לפתח בתלמידים סקרנות, לשאול שאלות תוך חשיבה ביקורתית ולוגית, לפתח יכולת ניתוח של בעיות שונות עם דרכי פתרון מגוונות, לטעת בתלמידים את אהבת המקצוע והרצון להעמיק ולהתקדם בו. כל זאת אני מנסה להעביר ע”י גישה הומוריסטית, תומכת, קשובה ואכפתית שגורמת לתלמידים להיפתח ולהגיע למלוא יכולתם.
אבי אזולאי
רכז אורטכניון
חט”ב רבין קרית מוצקין טל: 048798800